Metro CDMX 2019

El Metro de la Ciutat de Mèxic, sota la marca Sistema de Transporte Colectivo, fou inaugurat l'any 1969. Lance Wyman, que va dissenyar la identitat visual de les Olimpíades de Mèxic 1968, fou també l'encarregat de dissenyar la semiòtica del Metro. Lance va crear un disseny atemporal inspirat en la seva proposta olímpica, que incorporava elements inèdits en la resta de metros del món: cada estació tenia el seu propi pictograma. Això possibilitava que les persones que eren analfabetes (el 25% dels ciutadans en aquells temps) podrien reconèixer la seva destinació observant el dibuix en lloc de llegir el nom de l'estació. A part de la iconografia, Lance va dissenyar una tipografia també inspirada en el seu MEXICO68, que queda com l'anell al dit en la retolació. Finalment es va dissenyar un diagrama esquemàtic amb només els símbols, també una proposta molt original, però creiem que no es va implementar massivament.

Malauradament a dia d'avui l'únic element de disseny que no està al nivell del que va proposar Lance ara fa 50 anys és el plànol esquemàtic de la xarxa. El producte oficial pretén dibuixar línies que segueixen la geografia de la ciutat, això, però, dóna com a resultat un disseny caòtic. Sobretot si ens fixem en la part central, fins i tot les paraules es trepitgen les unes a les altres i no se sap a quin nom pertanyen a cada una de les estacions. No és agradable de veure. No només això, els logotips que representen cadascuna de les línies no són res més lluny als que apareixen en la senyalització.

Per sort, el mateix Lance Wyman ha estat dissenyant la nova identitat de la Movilidad Integrada de la Ciudad de México, un sistema que agrupa tots els modes de transport existents en la ciutat, i existeix un nou plànol de la xarxa més elegant.

Per celebrar els 50 anys del primer tram inaugurat del metro, vaig dissenyar una alternativa al plànol oficial. Ara els traçats són més senzills i generen harmonia en la composició. Això és fa evident en el quadrat que inscriuen, en sentit de les agulles del rellotge, les línies 6-4-9-7, els vèrtexs del mateix són El Rosario, Martín Carrera, Jamaica i Tacubaya. Dins d'aquest quadrat hi ha quadrats més petits que evidencien la part central de la ciutat per la qual cosa és satisfactori d'observar. La majoria de línies són completament rectilínees i les que no ho són tenen pocs cantons. També inclou en la seva totalitat el tren lleuger i el tren suburbà.

El Metro de la Ciudad de México, bajo la marca Sistema de Transporte Colectivo, fue inaugurado en 1969. Lance Wyman, que diseñó la identidad visual de las Olimpiadas de México 1968, fue también el encargado de diseñar la semiótica del Metro. Lance creó un diseño atemporal inspirado en su propuesta olímpica, el cual incorporaba elementos inéditos en el resto de metros del mundo: cada estación tenía su propio pictograma. Esto posibilitaba que las personas que eran analfabetas (el 25% de los ciudadanos en aquellos tiempos) pudieran reconocer su destino observando el dibujo en lugar de leer el nombre de la estación. A parte de la iconografía, Lance diseñó una tipografía también inspirada en su MEXICO68, que queda como anillo al dedo en la rotulación. Por último se diseñó un diagrama esquemático con sólo los iconos, también una propuesta muy original, pero creemos que no se implementó masivamente.

Desgraciadamente a día de hoy el único elemento de diseño que no está al nivel de lo propuesto por Lance hace 50 años es el plano esquemático de la red. El producto oficial pretende dibujar líneas que siguen la geografía de la ciudad, pero esto da como resultado un diseño caótico. Sobre todo si nos fijamos en la parte central, hasta las palabras se pisan unas a otras y no se sabe a qué nombre pertenece a cada una de las estaciones. No es agradable de ver. No sólo eso, los logotipos que representan cada una de las líneas no son ni lo más lejos a los que aparecen en la señalización.

Por suerte, el mismo Lance Wyman ha estado diseñando la nueva identidad de la Movilidad Integrada de la Ciudad de México, un sistema que aglutina todos los modos de transporte existentes en la ciudad, y existe un nuevo mapa de red más elegante.

Para celebrar los 50 años del primer tramo inaugurado del metro, diseñé una alternativa al plano oficial. Ahora los trazos son más sencillos y generan armonía en la composición. Esto se hace evidente en el cuadrado que inscriben, en el sentido de las agujas del reloj, las líneas 6-4-9-7, los vértices del mismo son El Rosario, Martín Carrera, Jamaica y Tacubaya. Dentro de este cuadrado hay cuadrados más pequeños que evidencian la parte central de la ciudad lo cual es satisfactorio de observar. La mayoría de líneas son completamente rectilíneas y las que no lo son tienen muy pocas esquinas. También incluye en su totalidad el Tren Ligero y el Suburbano.

The Mexico City Metro, under the brand Sistema de Transporte Colectivo, was opened in 1969. Lance Wyman, who designed the Mexico 1968 Olympic Games visual identity, was in charge of designing Metro's semiology. Lance created a timeless design inspired on his Olympic work, which incorporated unknown elements on other subways around the globe - every station had its own symbol. This made possible to illiterate people (25% of citizens were back in the day) to recognize their destination by only looking at the station's icon instead of the name. In addition to the iconography, Lance also designed a typeface inspired as well by his MEXICO68, which fits perfectly on the signage. Finally, an icon-only network diagram was also proposed, but we think it was never been implemented massively.

Unfortunately nowadays, the only design element not on the level of what Lance proposed 50 years ago is the network diagram. The official product pretends to draw lines that follow the city's geography but the result is a chaotic design. Especially if we look at the central part of the network, even the words are stepping on each other and it's not possible to figure out what name is matched with every station. It's not nice to see. Not only that, the logos representing every line are not the same as the ones appearing on the signage.

Luckily, the very Lance Wyman has been designing the new Movilidad Integrada de la Ciudad de México identity, a system that covers all public transport modes in the city, and there's a brand new network map which it's prettier.

To celebrate 50 years of subway's first opened section, I designed an alternative to the official diagram. Now the strokes are simpler and they generate compositive harmony. This is manifested at the square made by, going clockwise, the lines 6-4-9-7, its vertices being El Rosaario, Martín Carrera, Jamaica and Tacubaya. Inside this square there are additional smaller squares that manifest the city centre, which it is satisfying to see. Most of the lines are completely straight and the rest of them have a few corners. Also included are light rail and suburban trains.

Map